Brand op kantoor is onbewust één van de grootste angsten van een ondernemer. Toch weet lang niet elke ondernemer wat hij of zij moet doen wanneer er een brand op kantoor uitbreekt. Vaak is er wel ergens een plan aanwezig, maar weet hij of zij niet de juiste stappen om te volgen. De gemiddelde medewerker heeft ook geen flauw idee wat hij of zij zou moeten doen bij een brand. De volgende 3 kwesties zijn zeer belangrijk om te volgen door iedereen die in het bedrijf aanwezig is.

Het stappenplan bij een brand op kantoor

Voor elke noodsituatie, zoals brand op kantoor, moet een stappenplan aanwezig zijn die elk moment geraadpleegd kan worden. De BHV’ers moeten in bezit zijn van dit stappenplan. Ook is het sterk aan te raden om dit plan op meerdere plekken in het bedrijfspand openbaar te maken. Het personeel moet regelmatig op de hoogte gehouden worden van het plan en mochten er wijzigingen gedaan worden aan het plan, dan moet dit direct aan iedereen doorgegeven worden. Bij een noodsituatie moet iedereen zich aan het stappenplan houden. In dit plan staat vaak ook dat de brandwacht ingeschakeld moet worden.

Evacuatieplan

Bij een brand is het vanzelfsprekend dat je het pand moet verlaten. Hier moet echter wel een duidelijk plan voor zijn. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat iedereen naar een bepaalde uitgang rent, terwijl hier brand is. Hierdoor kan een evacuatie sterk vertraagd worden met als gevolg dat er gewonden kunnen vallen, of erger. Er moet een duidelijk en helder evacuatieplan aanwezig zijn, welke direct in werking gezet kan worden bij een noodistuatie.

Luister goed naar de BHV’er(s)

Een BHV’er weet precies welke handelingen verricht moeten worden wanneer er een noodsituatie op kantoor ontstaat. Elk bedrijf moet minstens één BHV’er hebben. Belangrijk is om iedereen er van op de hoogte te stellen wie dit precies zijn, zodat deze persoon het aanspreekpunt is bij een gevaarlijke situatie op kantoor. Zorg dus dat iedereen altijd weet wie de BHV’er is, of welke personen dit zijn, en draag op hier ook goed naar te luisteren.