De verkoop van uw bedrijf kan ingewikkeld, verwarrend en vaak heel emotioneel zijn. Om u te helpen het allemaal te begrijpen, vindt u hier alles wat u moet weten over het verkopen van een bedrijf.

1. Hoe weet u of u klaar bent om uw bedrijf te verkopen?

Een bedrijf verkopen gaat niet alleen om de financiën. Het voelt vaak alsof je een stukje van jezelf verkoopt. Een ‘te koop’-bordje ophangen kan belastend zijn, dus denk na over uw eindspel voordat u een beslissing neemt. Wat wilt u uit de verkoop halen? Is uw bedrijf er klaar voor? Bent u er klaar voor? Hoe gaat u ermee om als uw bedrijf wel (of niet) wordt verkocht? Bent u voorbereid op de volgende stap?

Of u nu van plan bent met pensioen te gaan, wilt verhuizen, iets nieuws wilt proberen, of te maken krijgt met andere omstandigheden (zoals een slechte gezondheid), neem de tijd om u mentaal voor te bereiden. Zorg ervoor dat verkopen de beste zet is voor u, en uw bedrijf. Voordat u nadenkt over het “hoe”, denk dan eerst na over het “waarom”.

2. Zelf uw bedrijf verkopen versus een bedrijfsmakelaar inschakelen

Als u denkt dat het de juiste tijd is om te verkopen, zal uw volgende grote beslissing zijn of u een bedrijfsmakelaar inschakelt, of dat u het zelf doet. De beste keuze voor u zal afhangen van uw middelen en financiële situatie.

Zelf uw bedrijf verkopen

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een bedrijf zelf te verkopen. Als u besluit om het alleen te doen, vermijdt u mogelijk hoge makelaarscommissies te betalen, maar wees bereid om uw eigen tijd en energie in het verkoopproces te investeren. Hoe beter u georganiseerd bent, hoe minder impact het verkoopproces zal hebben op de dagelijkse werking van uw bedrijf.

Tip: OvernameAdvies.nl – Bedrijf verkopen

Om uw bedrijf zelfstandig te verkopen, moet u uw bedrijfsdocumenten in orde brengen, uw bedrijf te koop aanbieden, aanvragen van geïnteresseerde kopers afhandelen en het uiteindelijke verkooppapierwerk regelen met uw advocaat en accountant.

Een bedrijf verkopen met een bedrijfsmakelaar

De rol van een bedrijfsmakelaar is op te treden als uw vertegenwoordiger om u te helpen de beste prijs voor uw bedrijf te krijgen, terwijl het proces zo stressvrij mogelijk wordt gemaakt. Net als makelaars in onroerend goed, verwachten sommige makelaars een initiële vergoeding, plus een commissie van ongeveer 10% zodra uw bedrijf is verkocht.

Voordat u zich vastlegt, doe uw onderzoek om hun processen, vergoedingen en maatstaven voor succes te begrijpen. Zoek uit hoe lang ze al in de industrie zitten, of ze al eerder bedrijven als het uwe hebben verkocht. Interview en doorlicht potentiële makelaars, net zoals u dat zou doen met elke andere werknemer die uw bedrijf in dienst neemt.

3. Professionals inschakelen

Of u er nu voor kiest om zelfstandig of met een makelaar te verkopen, u zult een advocaat en uw accountant moeten raadplegen om te helpen uw bedrijf op orde te krijgen. Het is van cruciaal belang om professionals te vinden die u kunt vertrouwen, omdat zij u door het verkoopproces zullen loodsen.

Als u uw bedrijf zelfstandig verkoopt, kan uw advocaat andere nuttige documenten leveren, zoals een intentieverklaring (om uw informatie te beschermen wanneer u details deelt met geïnteresseerde kopers), een geheimhoudingsovereenkomst (NDA) en vertrouwelijkheidsovereenkomsten. Hij kan ook uw administratie bekijken voordat u iets aan een potentiële koper onthult.

Als u de juiste koper hebt gevonden, helpen uw advocaat en accountant u bij het opstellen en indienen van het papierwerk om de verkoop af te ronden.

Tip: Agrarisch Bedrijf Verkopen: zó doe je dat helemaal zelf

4. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op de verkoop?

Zodra u besluit te verkopen, begint u met de voorbereiding van de verkoop van uw bedrijf. Meer georganiseerde bedrijven vinden het verkoopproces gemakkelijker en krijgen meestal meer interesse van kopers – dus begin eraan!

Verzamel al uw bedrijfsdocumenten en zorg dat ze up-to-date zijn. Als u uw zaken op orde hebt, hebt u het vertrouwen dat u uw bedrijf grondig kunt doorgronden voordat u begint te adverteren en kunt u geïnteresseerde kopers helpen bij hun due diligence-onderzoek.
U zult moeten verzamelen:

Financiële gegevens – winst- en verliesrekeningen, bankleningen, financiële prognoses, en een uitsplitsing van de uitgaande kosten

Commerciële informatie – leveranciersrekeningen, registratiepapieren (voor uw ABN en andere vergunningen), activa en verzekeringsgegevens

Bedrijfsdocumenten – bedrijfsgeschiedenis, leveranciersinformatie, voorraadlijsten, strategie, procedure- en procesdocumenten, roosters, en marketingmateriaal

Juridische gegevens – personeels- en klantencontracten, eventuele franchiseovereenkomsten, huurcontracten of gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen

Prognosedocumenten – alles waaruit intellectueel eigendom, omzetgroei of gunstige marktomstandigheden blijken om kopers te helpen uw bedrijf als een goede investering te zien

Door te laten zien hoe uw bedrijf zou kunnen groeien en uw bedrijfsgegevens goed op een rijtje te hebben, kan een potentiële eigenaar zich voorstellen hoe hij in het bedrijf zou kunnen stappen. Hier vindt u een volledige lijst van documenten die u moet voorbereiden.

De meest aantrekkelijke bedrijven zijn die met de minste risico’s en onzekerheid voor de koper, dus maak tijd om alles op orde te krijgen voordat u begint met uw te koop advertenties.