‘Never change a winning team’. Waarom zou je in een organisatie iets veranderen als het goed gaat? Grotere bedrijven weten dat er geen ontkomen aan is, want de technologische ontwikkelingen gaan tegenwoordig razendsnel. Bedrijven kunnen profiteren door de laatste IT snufjes te implementeren, maar hoe zorg je dat alle medewerkers positief staan tegenover al deze verandering?

 

Managementsteun voor verandering

De acceptatie onder medewerkers is beter wanneer zij zien dat het management het veranderingsproces ondersteunt en die steun toont bij de communicatie en interactie met het personeel. Er is niets erger dan het sturen van een gemengde boodschap naar de medewerkers. Als je de verandering niet voor 100% kunt ondersteunen, overweeg dan om het niet te doen.

 

Betrokkenheid van medewerkers

Bij alle veranderingsinspanningen moeten de werknemers worden betrokken. Organisatorische veranderingen, groot of klein, moeten worden uitgelegd en gecommuniceerd, met name veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop werknemers hun werk doen. Of het nu gaat om het veranderen van de ICT, het verbeteren van de klanttevredenheid of het vinden van manieren om de kosten te verlagen, werknemers hebben ervaring die van nut kunnen zijn voor het veranderings- en implementatieproces. Aangezien medewerkers meestal het dichtst bij het proces staan, is het belangrijk dat ze de reden van een verandering begrijpen en deelnemen aan het creëren van het nieuwe proces.

 

Uitvoering

Zodra een verandering is gepland, is het belangrijk om goed te communiceren over de uitrol en implementatie van de verandering. Er moet een tijdslijn worden gemaakt voor de implementatie en er moeten wijzigingen worden aangebracht in de volgorde van de impact ervan op het proces en de medewerkers die dat proces beheren.

 

Bijvoorbeeld, als je organisatie een ERP systeem gaat implementeren, moeten er enkele medewerkers een training doen voordat de software wordt geïnstalleerd op hun computers. Een effectieve tijdslijn maakt het mogelijk om alle nieuwe apparatuur, benodigdheden of trainingen te laten plaatsvinden voordat deze volledig zijn geïmplementeerd. Het implementeren zonder logische volgorde kan frustratie veroorzaken voor degenen die verantwoordelijk zijn voor het werkproces.

 

Evaluatie

Wanneer een verandering wordt doorgevoerd is het altijd goed om na de implementatie te evalueren en te beoordelen hoe de verandering werkt en of de wijziging de beoogde resultaten heeft opgeleverd. Soms overtreffen veranderingen de verwachtingen, maar soms werken veranderingen gewoon niet zoals gepland.